פיתוח אפליקציות והגנתם על פטנט

פיתוח אפליקציות הוא כיום אחד התחומים המבוקשים והפופולאריים ביותר בבלוגוספרה. מפתחי אפליקציות וחברות פיתוח אפליקציות קיימות בהמונים, אך כולם נתקלים בבעיה קשה – איך להגן על זכויות היוצרים של האפליקציה?

אכן, אפליקציה היא קניין רוחני לכל דבר. העתקת אפליקציה היא בדיוק כהעתקת שיר או ספר והצגתו כשלך. הבעיה היא, שהעתקה כזאת היא מאד פשוטה.  בדיוק כפי שהאינטרנט כולו מבוסס על קוד פתוח (כל גולש יכול להיכנס לאתר כלשהו ולקרוא את קוד המקור של אותו אתר), כך כל אדם שמתעסק באפליקציות יכול להעתיקן בצורה פחות או יותר מלאה. עניין זה הפך פיתוח אפליקציות לבעייתי ומסוכן (על אף כל היתרונות הגלומים בפיתוח אפליקציות).

כפי שאנחנו עדים בתחומים רבים ב-20 השנים האחרונות, המחוקק טיפה מאחר לתת תשובותיו לפיתוחים טכנולוגיים. חברות פיתוח אפליקציות ואנשים העוסקים באינטרנט בכלל ודאי מכירים זאת – בעולם הרשתות החברתיות, היכן בעצם נמצאת ההגדרה בין התחום הפומבי לפרטי? ובעצם, כשמסרים מוחלפים במרחב הקיברנטי, האם בכלל הולם לעסוק בהם בבית משפט ישראלי?

בתחום פיתוח אפליקציות, בפני מפתחי אפליקציות יש פיתרון חוקי אחד שכן יכול לסייע להם במאבק בגניבת זכויות היוצרים. פיתרון זה הינו רישום פטנטים. אכן, רישום פטנטים על פיתוח אפליקציות הינו תקף בחוק בדיוק כמו כל פטנט רשום אחר – בעיני המחוקק, אין זה משנה אם פיתחתם בר מים חדש, שלט מתוחכם למזגן או שאתם מפתחי אפליקציות – רישום האפליקציה כפטנט היא הדבר שעליכם לעשות בכדי לשמור על קניינכם הרוחני.

מפתחי אפליקציות או חברות פיתוח אפליקציות שחוששות מגניבת זכויות יוצרים חייבות להתייעץ עם עורך דין שהתמחותו הגנה על זכויות יוצרים והגנת פטנט. בפני עורך הדין מצויות מס' אפשרויות להגן עליכם כמפתחי אפליקציות, ואין ספק שעורך דין איכותי יעשה בשבילכם את העבודה בצורה נאמנה.

הגנת פטנט היא דבר שעליכם לחשוב עליו תמיד אם אתם עוסקים בעולם הטכנולוגיה. שימו לב כי בעולם זה הגבולות מיטשטשים בין האסור למותר, שכן המחוקק מתיר למשתמש פרטי לערוך נתוני אובייקט טכנולוגי לצורכי תיקון. כמובן שמעתיקנים יכולים לקחת זכות זו לאלפי כיווני שונים.

ועם זאת, בעולם פיתוח אפליקציות אנחנו עדיין עדים לשלווה מסוימת. נראה כי אנשים העוסקים בפיתוח אפליקציות, במיוחד חברות פיתוח אפליקציות, הם אנשים הוגנים. זה המצב בישראל לפחות –  ונקווה שהמצב יישאר כך לעוד שנים רבות!