סיבות תומכות ושליליות למכירת עסק

קיימות סיבות רבות ומגוונות להעמדת העסק אשר המוכר השקיע בו עד כה למכירה. אז איך עלי לדעת האם הגיע הזמן לקנות את העסק של מישהו אשר עומד למכירה?  

קיימות סיבות תומכות וסיבות מנוגדות לתהליך קבלת ההחלטה בעת קניית עסק, כאשר האלמנט המכריע בקבלת ההחלטה הסופית הוא כמובן הסביבה הפנימית והחיצונית של הקונה. לשיקולכם עומדים פרמטרים של יכולת, תשתית וכוונות אסטרטגיות אשר לא תמיד באות בכדי לפתח את המחלקה העסקית האסטרטגית אלא בכדי דווקא לצמצם או להשבית אותה כליל.

להלן מספר סיבות למה כדאי מאוד למישהו למכור ולצד השני לקנות או אותו העסק. זכרו שחשוב מאוד להבין ולברור את הסיבות האמיתיות והכנות ביותר לעובדה שעסק עומד למכירה. סיבות שונות למכירת העסק יכולים להוות עבור קונה אחד יתרון ועבור קונה אחר יתרון קטן יותר אך לרוב הסיבות יש מחנה משותף ניכר של כדאיות. נתחיל מסיבות שרובם יתפסו אותם כחסרון ונתקדם לכיוון סיבות מכירה של עסק אשר סביר להניח שיתמחו בהחלטתכם לרכוש את העסק.     

-          סביבה כלכלית קיבלה תפנית מיום הקמת העסק. כדי להישאר ידכם על העליונה, עליכם להישאר ולרוץ בקצב ההתפתחות של הסביבה החיצונית של העסק. לסביבה חיצונית של העסק קשורים רבדים החברתיים הכלכליים, פוליטיים, משפטיים וטכנולוגיים על פי מודל שיווקי PESTEL. (POLITICAL, ECONOMICAL, SOCIAL, TECHNOLOGICAL, LEGAL). כאשר הבחנתם שהשינויים הטכנולוגיים אשר משנים את צורת ההתפתחות של שוק הצרכנים ברבדים חברתיים והתנהגותיים עליכם לשקול מחדש האם הגיע הזמן להוציא את העסק למכירה ולהעבירו לשחקן ותיק יותר ומוביל יותר במשק או לידי שחקן חדש ורענן אשר יהיה מוכן להשקיע על מנת להרחיב את מאגר לקוחותיו או נכסיו.  

-          אם אתה חווה בקשיים בנזילות פיננסית בעסק ואינך מסוגל למשוך או להעביר דרכו מספיק מזומנים לספקים?

-          ניתוח ריאלי של הזדמנויות, חזקות חולשות ואיומים על העסק יכולים להביא את בעל העסק להחלטה אישית (לא תמיד רציונאלית) למכור את העסק כאשר הקונה לא יבחין במכשולים האלה כלל מאותם הסיבות בתוספת יכולות ותשתית עסקית אשר עומדות לרשותו. כך בעצם זבל של מישהו אחד הופך לזהב עבור מישהו אחר.   

-          מנהל חרוץ או סוכן מצליח עזב את העסק ובעל העסק לא ממש מצליח למצוא לו תחליף ראוי. הסיבה הזו מהווה הזדמנות עסקית מוצדקת לרוכש חדש. תחלופת כוח העבודה יסודית  בפירמה דרך מחייה את הפירמה ומשנה את ההתנהגות הארגונית שלה, כך שכשלים ישנים בתקשורת ארגונית יכולים פשוט להיעלם עקב גורמים בלתי רצויים אשר הרעילו את החברה ומסיבה כלשהי הבעלים הקודם לא זיהה את הבעיה.     

-          אפשרות נוספת למכירת עסק טוב עשויה להיות הכוונה להפסיק את מרוץ החיים וליהנות בשארית חייכם מעסק קרוב יותר לליבכם או מחסכון פנסיוני אשר מכירתו יכולה לייצר עבור המוכר. רוב עסקים משפחתיים מוצעים למכירה כאשר מתברר שאין באמת מי שיכול להמשיך לנהל את העסק והילדים ומשפחה קרובה לא ממש מעוניינים בו כי להם יש רצונות שאיפות אחרות בחיים.

זכרו, עיתוי לא נכון במכירת העסק או התנהלות כושלת במו"מ, משמעותה אבדן כסף רב. על הקונה לוודא שאתה יודע לכמת את שווי העסק. אל תהססו ולפנות לבעלי מקצוע אשר יוכלו לעזור להם בתהליך המכירה, הרי מדובר בעניין רגשי לא פשוט.