מה עלינו להדגיש תוך כדי מכירת עסק  וירטואלי?

מה חשוב עלינו להדגיש כאשר אנו מוכרים עסק מוחשי או אפילו עסק וירטואלי?

שיווק עסקים ופרסום עסקים אשר מיועדים למכירה אינו דומה כלל וכל לפרסום מוצרים או שירותים אחרים במיוחד אם מדובר בשירותים ומוצרים מתקלים. כאשר רוכשים עסק בעם רוכשים מערכת שלמה של תועלות וערכים מוספים עבור תפעול מנגנונים / מודלים עסקיים מתוכננים מראש.

אז מה אנו בעצם מוצאים למכירה ומה חשוב להדגיש למשקיע כאשר אנו מוכרים את העסק? התשובות הן: מוניטין, ציוד / נכסים, תזרים)   

שיווק עסקים למכירה – מוניטין של העסק

מוניטין בית העסק או מערכת עסקית המוצאת למכירה לקהל המשקיעים הוא מוניטין בית העסק. זה קריטי לפרט למשקיע על מוניטין העסק.  ע"י פירוט אומדני לקוחות מגיעים אל העסק מדי תקופת יחוס, לקוחות חוזרים ובסופו של דבר לקוחות נאמנים ביניהם יש לציין את 20% של לקוחות גדולים המרכיבים 80% מתזרים החברה, (ראו חוק פרטו) להם ניתן יחס מיוחד ניתן להעריך את שווי העסק הבלתי מוחשי. כמובן כאשר מצביעים על אומדנים של הזרמת לקוחות על המוכר לנפות מהמשוואה את כל עלויות והתקציבים אשר מושקעים בשיווק בקמפיינים במדיה כתובה ומדוברת לצורך הבאת לקוחות חדשים אל בית העסק.     

פרסום עסקים למכירה – שיווי ציוד

רצוי מאוד להרחיב את הדעת ולפרט לגיוס משקיע פוטנציאלי לעסק נמכר על נושא הציוד. זכיינות מומלצת לכל עסק, ובמיוחד עסקים אשר עוסקים בייצור או מתן שירותים פיזיים כגון בתי קפה ומסעדות מתבססים לרוב על ציוד ונכסים העומדים לרשותם. עסקים אשר מייצרים ידע לדוגמא, יהיו פחות נתונים להשפעה של ציוד אך הרבה יותר בהון אנושי אשר יחשב לנכסיות העיקרית של הפירמה. אחת השיטות הטובות ביותר למכירת עסקים היא זכיינות תפעולית. כמובן יש לקחת בחשבון את עליות התוכנה והמערכות אשר עומדים לרשותם אך אם לא יהיה מי שיפעיל אותם ההזדמנות העסקית של המשקיע החכם תדעך יחד עם פוטנציאל ההשקעה באותו העסק הנמכר. יש לפרט אודות כל מכונה, ארון וכל ציוד רלוונטי אשר נמכר יחד עם בית העסק.

פרסום עסקים למכירה - תזרים כספי

הנתונים הפיננסיים הם הקו גולת הליך פרסום עסקים למכירה מכיוון שתזרים כספי בחברה מהווה נקודת ייחוס הכנה ביותר עבור מצב סטאטוס-כבו של העסק לאורך ציר הזמן. המשקיע המבקש לרכוש את העסק המוצג למכירה בכדי לדלות ממנו החזר השקעה כדאי והתפרנס ממנו בכבוד וסביר להניח שאותו המשקיע יהיה פחות מעוניין להאריך את הזמן הנדרש בכדי להחזיר את ההשקעה. על הנתונים הפיננסיים של עסק מיועד למכירה לכלול מידע אודות עלויות תחזוקה שוטפת, הוצאות קבועות ומשתנות, משכורות של העובדים והוצאות תקורה.  רצוי ביותר למכור את העסק יחד עם הצגת דוח רווח והפסד שנתי (רצוי שנתיים אחורנית)  ותזרים כספי חצי שנה אחורנית ותזרים נוכחי עתידי למשך חצי שנה קדימה.